درباره ورزش های الکترونیک

 

ورزش های الکترونیک (eSports) نوعی ورزش مجازی است که برای بسیاری از جوانان به عنوان یک جایگزین برای ورزش هایی مانند فوتبال و یا بسکتبال محسوب می شود. حرفه ای بودن در این ورزش ها مستلزم تمرکز روی بازی های رایانه ای است. مطرح شدن این ورزش به عنوان یک صنعت پردرآمد شاید در ابتدا برای افرادی که شناخت کافی نسبت به آن ندارند در حد یک شوخی باشد، اما واقعیت این است که این صنعت نوپدید می تواند یک فرصت مناسب برای افرادی باشد که رویای معروف شدن و کسب درآمد فوق العاده را در سر می پرورانند.به معنای واقعی کلمه ، کلمه “esports ” ترکیبی از الکترونیک  و ورزش است که از دستگاههای الکترونیکی به عنوان بستری برای انجام رقابت استفاده می شود این سیستم های الکترونیکی می تواند وسیله نقلیه بدون سرنشین، هواپیماهای بدون سرنشین، ربات و یا هر سیستم الکترونیکی دیگری باشد که خروجی آن بین انسان و کامپیوتر در حالت تعامل با یکدیگر قرار دارند.می توان تعرف ساده تری از آن را نیز ارائه داد بدین معنی که در آن مسابقات رایانه ای به صورت حرفه ای و سازمان یافته صورت می گیرد یا به عبارت دیگر گیمرهای حرفه ای که بازی های رایانه ای را بصورت انفرادی یا تیمی در برابر یک دیگربرای کسب امتیازات برتر در طیف وسیعی از بازی های ویدیوی به رقابت می پردازند. غالبا این بازی ها را در ازای مبالغ هنگقت انجام میدهند این مسابقات می تواند در حد یک محله کوچک تا اندازه پر کردن یک استادیوم هزاران نفره باشد.

 

 

اما منظور از ورزش های الکترونیک (eSports) چیست؟

 

در اصل باید گفت که ورزش های الکترونیک اصطلاحی است برای بازی های کامپیوتری دسته جمعی. در واقع یک توصیف ساده برای بازی رقابتی که در سطح حرفه ای صورت می گیرد و حرفه ای ترین بازیکن در ورزش های الکترونیک به عنوان برترین بازیکن جهان انتخاب می شود و مبالغ بسیار هنگفتی را به عنوان جایزه به خود اختصاص می دهد.

فردی که به عنوان یک بازیکن در ورزش الکترونیک فعالیت دارد با یک تیم یا سازمان وارد قرارداد شده و مانند یک فوتبالیست و یا بسکتبالست حرفه ای تمرین خود را در بازی مربوطه آغاز می کند و بسته به نوع بازی که انجام می دهد از تیراندازی در بازی Counter-Strike:Global گرفته تا به عنوان بازیکن فوتبال در یک یا چند تورنمنت شرکت کرده و در صورت پیروزی از چند صد هزار دلار تا چندین میلیون دلار به عنوان جایزه دریافت می کند.

از آنجایی که بازی های رقابتی به هیچ وجه یک مفهموم جدید و تازه ای نیست اما ایده داشتن یک بازیکن حرفه ای در بازی های ویدیویی که از طریق رقابت در یک بازی کامپیوتری به امرار معاش می پردازد به نوعی یک مفهوم تازه در دنیای امروز است. این امر حداقل در دنیای غرب و برخی از کشورهای شرق آسیا در حال رخ دادن است.

 

 

چرا مردم ورزش های الکترونیک را تماشا می کنند؟

 

جواب آن بسیار ساده است چون جوانان در راس آنها قرار دارند و اغلب این جوانان هستند که به سمت این بازیها کشیده می شوند. همانطور که مردم به فوتبال علاقه نشان داده و مجذوب مسابقات فوتبال شده اند و به مهارت هایی که در فوتبال به عنوان یک ورزش سنتی وجود دارد علاقه پیدا کرده اند جوانانی نیز هستند که همان احساس را نسبت به ورزش های الکترونیک دارند.

براساس یک گزارشی که در مجله اسپورت های 2020 انتشار یافته صنعت ورزش های الکترونیک در سال 2021  نزدیک به 3.5 میلیارد دلار تخمین زده می شود که رشدی معادل 44 درصدی را نشان می دهد. و نزدیک به نیم میلیارد نفر از سراسر جهان در این مسابقات شرکت کنند.

امروزه به این ورزش الکترونیک به عنوان یک بازی تک نفره نگاه نمی کنند بلکه با گسترش این نوع بازیهای آن به صورت یازیهایی توسعه یافته از چندین گروه و یا تیم های حرفه ای که به صورت برجسته ای حمایت مالی می شوند و استودیوهایی پیشرفته ای که در اختیار آنها قرار می گیرند و با مسابقاتی با سود های سالانه بسیار بالا به صورت مستمر برگزار می شود.

ورزش های الکترونیک به صورت متداول در رایانه انجام می گیرد و بسیاری از روی علاقه با یگدیگر به نبرد می پردازند و طرفدارن آنها نیز به تماشای آن می نشینند بسیاری از این بازی ها در حال تبدیل شدن به یک ورزش هستند.

اگر کودک شما هم جز آن دسته از کودکانی است که علاقه بسیاری زیادی برای بازی های ویدیویی دارد انجام بازی های رقابتی وافزایش سطح دانش فنی خود نسبت به بازی صورت گرفته می تواند به کسب درآمد بپردازد.

حقایق جالبی درباره ورزش های الکترونیک وجود دارد که بیان کردن آنها در این قسمت ازمطبی خالی از لطف نیست.

بر اساس برآوردهای صورت گرفته ارزش کل بازار ورزش های الکترونیک از سال 2016 به بعد نزدیک به 3 برابر رشد داشته است و آسیا به عنوان بزرگترین مقصد بازی های اسپورت محسوب می شود.

اگر قصد دارید که وارد دنیای ورزش های الکترونیک شوید و کاملا مبتدی هستید ما در این مطلب قصد داریم با ورود به این صنعت پر هیجان درباره دنیای بی نهایت پرشور این نوع ورزش اطلاعات مفیدی در اختیار شما قرار دهیم.

مادلین اسکای تین یک بازیکن حرفه ای در ورزش های الکترونیک می گوید: “اگر عاشق بازی باشید حریفی نخواهید داشت.” در وهله اول اگر قصد دارید به یک ورزش کار الکترونیک تبدیل شوید باید عاشق این کار باشید. اگر شما عاشق بازی هستید و می خواهید یک بازیکن حرفه ای شوید در ابتدا باید انگیزه خود را پیدا کنید مانند هر چیز دیگری در زندگی مهم ترین چیز در این ورزش داشتن انگیزه است و از رقابت کردن به عنوان یک بازیکن عشق بورزید و از رشد و احساس کمک به یک تیم نهایت لذت را ببرید.

تقریبا هر بازی  که در آن بازیکنان با یکدیگر رقابت می کنند ورش الکترونیک محسوب می شود.

تنها در سال گذشته نزدیک به 800 میلیون ساعت ورزش Twitch پخش شد و محاطبان باورد نکردنی را به سمت خود جذب کردو به صنعت روبه رشد این صنف دامن زد.

برخلاف NFL  یا MLB   که ورزشکاران باید با یک قانون خاص یک وزش را انجام می دهند درورزشکاران الکترونیک در انواع مختلف بازی با یکدیگر رقابت می کنند.

از جمله بازی های مورد علاقه گیمرهای می توان به بازی های MOBA (عرصه نبرد آنلاین چند نفره)، بازی های FPS(شوتر اول شخص) و… از محبوترین بازی ها هستند.

با این وجو همه بازی های  ورزش های الکترونیک سود آور نیستند و هر تورنمتی حول یک بازی خاصی متمرکز است و بینندگان و طرفداران مخصوص به خود را جلب می کند.

در طولانی مدت یک درس بزرگ یاد می گیرید و آن داشتن انگیزه مثبت است که بازیکنان بزرگ را درگیر خود می کند اما باید به یاد داشته باشید آن دسته از بازیکنانی که فکر آنها شهرت، پول و موفقیت سریع بوده همه آنها از گردونه رقابت خارج شده اند. انگیزه و دیدگاه مثبت داشتن و عشق ورزیدن به بازی در حین تمرین، دنیای متفاوت را برای شما خلق کرده و به تدریج روحیه حرفه ای شدن را در درون شما شکوفا می کند.

با وجود اینکه بازی های ویدیویی با سرعت سرم سام آوری در حال گسترش است اما برای بازی های مربوط به ورزش های الکترونیک مسئله کمی متفاوت است و و رخداد مربوط به ورزش های الکترونیک با فاصله ای نزدیک به 15 الی 20 ساله به مرحله ظهور رسیده است که نقطه عطف آن را می توان به سال های 2009 و 2010 نسبت داد. در این سال ها بود که به یکباره بازی های MOBA  با قدرت هر چه تمام تر پا به عرصه ظهور گذاشتن و رشد حیرت انگیزی را برای ورزش های الکترونیک به ارمغان آوردند که از جمله این بازی ها می توان به Dota 2 و League Of Legends اشاره کرد.

بازی های سبکی نظیر MOBA(Multiplayer Online Battle Arena) ودر این بین بازی Dota 2  که محصول شرکت Valve  است بیش ترین تاثیر را در رشد و گسترش ورزش های الکترونیک برعهده داشتند بسیاری را بر سراین امر قانع کردند که می توان زمینه ایجاد مسابقاتی با مجموع جوایز نزدیک به 50 میلیون دلاری را برگزار کرد کهسود هنگفتی را از این بازی می توان کسب کرد. اما با این اوصاف به عقیده بسیاری از کارشناسان بازی که مربوط به ورزش های الکترونیک است راه بسیار درازی در پیش دارند و این صنعت را همچنان به عنوان یکی از مشاغل پر ریسک جهان می دانند.

به باور برخی از تحلیل گران که در ورزش های الکترونیک حضور فعالی دارند این صنعت در اینده ای نه چندان دور با استقبال بسیاری زیادی روبه رو خواهد شد و میزان ریسک آن با افزایش طرفداران آن به شدت کاهش پیدا خواهد کردن به طوریکه درامد هر گیمر در سال 2016 در خدود 95 میلیون دلار به 348 میلیون دلار برای هر گیمر در سال 2020 افزایش پیدا کرده است و این یک رقم باور نکردنی است که طرفدارن بسار زیادی را به سمت خود جلب کرده است.

 

 

فرهنگ ورزش های الکترونیک در چه حد رشد خواهد کرد؟

 

شاید تیترهای برخی از مجلات را دیده باشید که در آن این عنوان به وضوح به چشم می خورد تعداد طرفداران ورزش های الکترونیک از تعداد طرفداران بازی هایی نظیر NBA و یا Super Bowl بیشتر شده است. این یک واقعیت است که طرفداران بازی هایی نظیر League Of Legends  بسیار بیشتر از بقیه بوده و از کمپانی های بزرگ گرفته تا بسیاری از افراد مشهور به دنبال راه هایی برای مشارکت در این بازی ها به عنوان یک اسپانسر یا یک سرمایه گذار هستند و این یعنی رشد بی چون چرای این بازی ها و عرض اندام به عنوان یک صنعت پر درآمد.

طی سال های اخیر ورزش های الکترونیک به طور مداوم رشد کرده اند. موریس ایزنمن مدیر جامعه و فرهنگ در وهام به شبکه CBS  می گوید : “با افزایش سرعت اینترنت مردم دیگر بیشتر کنار هم جمع می شوند و شور نشاط و هیجان را به سبک تازه ای درک خواهند کرد این رویه در ده سال گذشته را می توان به عنوان یک انقلاب تازه در میان مردم تلقی کرد.”

اکنون دیگر به تدریج لیگ های ورزشی سنتی مانند لیگ های NBA وNFL  جای خود را به بازی هایی نظیر NBA 2k  وMadden  می دهند. شاید برای برخی افراد این تصور پیش بیاید که طرفداران این نوع بازی ها اکثرا افرادی هستند که دارای اضافه وزن هستند و در یک زیرزمین تاریک و یا در یک اتاق تنها نشسته و برای گذران اوقات خود این نوع بازی ها را تماشا می کنند اما این یک اشتباه فاحش و در عین حال خنده دار است. باید بگوییم که طرفداران آنها شاید انسانهای با انگیزه ای باشند که برای تماشای این نوع بازی ها صدها کیلومتر را طی کرده اند تا در یک سالن جمع شوند و از رقابتی بی نظیر و مهیج نهایت لذت را ببرند.

ورزش های الکترونیک برخلاف تصورهای موجود، یک ورزش گروهی است که در اوج هیجان رقابت نفس گیری را به نمایش گذاشته و نفس ها را در سینه حبس می کند و علاقه مندان را تا نهایت انرژی خود به وجد می آورد. تصورات درباره ورزش های الکترونیک به تدریج عوض خواهد شد و این ورزش نمونه ای از یک هماهنگی و ارتباط صمیمی بین افراد را به نمایش خواهد گذاشت.

سخن پایانی درباره ورزش های الکترونیک این است که نگاهها به دریچه ای تازه در حال باز شدن است که در آن همه با اندیشه رقابت نفس گیر پا به میدان می گذارند و در یک رقابت سخت حس گرمی بین همه افراد یک تیم ایجاد می شود و در تماشاگران حس هیجانی را بر می انگیزد که در دیگر بازی های سنتی این حس شاید به ندرت پیش بیاید.

ثبت‌نام فستیوال کیش