تاثیر جالب covid-19 بر eSports

 

 

 همه گیری ویروس کرونا (کووید 19) باعث ایجاد اختلال در بسیاری از صنایع جهان گردیده و تاثیرات مخربی بر روی  بسیاری از کسب و کارها گذاشته است. این پاندمی کل فعالیت های اجتماعی و بخصوص اقتصادی را در سطح جهان مختل کرده و بسیاری از کسب و کارها را از رونق انداخته است.

 اما در این میان صنعت ورزش های الکترونیک شاید یکی از معدود صنایعی است که نه تنها به تعطیلی کشیده نشده بلکه به دلیل مهمترین ویژگی خود یعنی آنلاین و مجازی بودن بسیار مورد استقبال قرار گرفته و رونق آن افزایش یافته است.

فراگیر شدن بیماری کووید-19 تعداد بینندگان بازی های آنلاین را به میزان چشمگیری افزایش داده و تعامل مردم بویژه جوانان با این نوع ورزش ها را بیشتر کرده است. این رویداد زمانی در حال رخ دادن است که بسیاری از ورزش های سنتی فعالیت های خود را به صورت موقت تعطیل کرده اند.

تاثیرات بیماری کووید-19 بر ورزش های الکترونیک

در این قسمت از مطلب به تاثیرات مثبتی که بیماری کووید-19 بر ورزش های الکترونیک داشته است اشاره خواهیم کرد.

 مطالعه ای که توسط سازمان اطلاعاتی بهداشت جهانی صورت گرفته است نشان می دهد که بیش از دو سوم افراد زیر 35 سال بیشترین زمان خود را به تماشای بازی های آنلاین و یا در حال انجام آن بازی ها سپری کرده اند.

در تحقیقات دیگری که توسط صنعت ویدیوی آنلاین صورت گرفته است و شرکت Stream Hatchet به تجزیه و تحلیل آن پرداخته نشان می دهد مدت زمان مشاهده بازی در Twitch،Facebook، YouTube، Mixer در سه ماه دوم سال 2020 از 3.5 میلیارد ساعت به 7.6 میلیارد ساعت افزایش پیدا کرده است و تماشای بازی های آنلاین از 1.4 به 2.4 میلیون ساعت رسیده است.

اگر چه شیوع ویروس کرونا تعطیلی لیگ های حرفه ای در ورزش های الکترونیک که به صورت دسته جمعی برگزار می شدند را به دنبال داشته اما علاقه برای اجرای این لیگ در مسابقات esport  و پخش آن در میان بازدید کنندگان آنلاین افزایش پیدا کرده است.

به طور مثال پخش مسابقات  NASCAR در مارس و آوریل به طور متوسط بیش از 1.3 میلیون بازدید کننده داشت که رشدی معادل 99 درصدی را نشان می دهد.

اما از جمله تاثیرات منفی این بیماری بر صنعت ورزش های الکترونیک می توان به این مطلب اشاره کرد که این مسابقات به صورت کامل آنلاین نیستند و مسابقات جهانی باید به صورت حضور فیزیکی انجام بگیرند. به طور مثال مسابقات در نظر گرفته شده برای League of Legends،FIFA 20 ، Hearthstone،Apex   Legends و Call of Duty به صورت کامل لغو شدند و به طبع آن تجمع طرفداران برای مشاهده بازی نیز تحت تاثیر قرار گرفت و هیچ گونه تجمعی روی نداد.

 

اما با این وجود، همه تلاش ها برای برگزاری مسابقات آنلاین در حال شکل گیری است و چالش های زیادی برای اطمینان از اینکه بازیکنان دارای شرایط بازی برابر نسبت به رقبای خود هستند یا نه در حال سازماندهی است.

همچنین چالش هایی از نظر پایداری شبکه اینترنت آنها در خانه و اقدامات پیش دستانه ای که برخی بازیکنان ممکن است در طول مسابقات انجام دهند وجود دارد.

به طور کلی درس هایی که از این بیماری فراگیر می توان گرفت برای ورزش های الکترونیک بسیار مفید خواهد بود تا خود را برای انجام مسابقات آنلاین در آینده آماده کنند و در صورت وقوع حوادث این چنینی که منجر به لغو مسابقات بشود راه حل های جدیدی ارائه بدهند.

میزان تاثیری که بیماری کووید-19 بر روی ورزش های الکترونیک گذاشته است در حال بررسی و اندازه گیری است اما برخی شرکت ها به سرعت مشکلات فوری خود را مخابره کردند به طوریکه شرکت Super League Gaming از کاهش اندک سود سالانه خود خبر داده است و دلیل آن را در تعویق پرداخت هزینه های شرکت های تبلیغاتی و حامیان مالی در هفته های ابتدایی همه گیری بیان می کنند این کاهش درآمد مشمول بسیاری از شرکت های مختلف در سطح جهان شده است.

شاید در مدت فراگیر شدن این بیماری شرکت های فعال در حوزه ورزش های esport   کم ترین زیان را از این بیماری دیده اند و تمامی تیم های که در ورزش های الکترونیک فعالیت دارند تلاش بی امانی را برای ارتقا و معرفی این ورزش نو ظهور انجام داده اند و در این راه بسیار موفق عمل کرده اند.

برخی از تیم های حاضر در ورزش های الکترونیک با انجام ابتکاراتی تلاش بسیار زیادی را در جهت کمک به امور خیریه انجام داده اند به طوریکه برخی از مسئولان تیم های حاضر در ورزش های الکترونیک، تنها با فروش پیراهن تیم  توانسته اند صدها هزار دلار جمع آوری کرده و در اختیار کمیته های خیریه قرار دهند.

 

 

با فراگیری کووید-19 آینده ورزش های الکترونیک چگونه خواهد بود؟

شرکت تحقیقاتی Newzoo تلاش کرده است تا تاثیر این بیماری را بر ورزش های الکترونیک ارزیابی کند و در نتیجه این تحقیقات به یک نکته جالب رسیده است، درآمد این ورزش در سال 2021 نسبت به سال قبل بیش از 1.1 میلیارد دلار افزایش خواهد یافت. در این میان درآمد اسپانسر ها افزایشی در حدود 22 میلیون دلار را تجربه خواهد کرد و 15.2 میلیون دلار حاصل از فروش بلیط و 9.2 میلیون دلار درآمد رسانه ها افزایش خواهد یافت.

اما در این بین نوسانی 10 درصدی در نظر گرفته شده است که احتمال دارد به دلیل ورود موج های تاثیر گذار کرونا باعث تغییر این درآمد ها شود اما در کل منحنی ورزش های الکترونیک روندی روبه رشد را توصیف می کند.

متیو بال یکی از سرمایه گذاران سرشناس در ورزش های الکترونیک بر این باور است که آینده از آن ورزش های الکترونیک است. وی در یک گفتگوی اختصاصی که با مجله پر طرفدار فوربس داشت بر این امر تاکید می کند که بیماری کووید-19 تاثیر چندانی بر پیکره ورزش های الکترونیک نداشته است و خانه نشین کردن جوانان و نوجوانان میزان میل و رغبت آنها را به سمت این ورزش ها به شدت افزایش داده است و مسیر اقتصادی و فرهنگی این ورزش را به طور کلی تغییر داده و آینده شگرفی برای این صنعت مجسم کرده است.

گزارش PWC نیز این ارزیابی متیوبال را تایید میکند و با ابراز امیدواری به افزایش هر چه بیشتر طرفداران این ورزش بر این باور است که اگر حجم نقدینگی در این صنعت با افزایش سرمایه گذاران و شرکت های تجاری همراه باشد نتیجه آن رشد چشمگیر در این صنعت خواهد بود.

محبوبیت ورزش های الکترونیک با فراگیری بیماری ناشی از ویروس کرونا نه تنها کم تر نشده است بلکه تعداد کاربران و بازدید کنندگان این صنعت روز به روز بیش تر شده است و به عقیده بسیاری از کارشناسان و سرمایه گذاران صنعت ورزش های الکترونیک آینده با شکوهی در انتظار این صنعت است.

ثبت‌نام فستیوال کیش